انواع کاشی در معماری

 

 کاشی لخت از زیبا ترین و فاخرترین کاشی ها می باشد دارای بر جستگی بوده و برای آن که طرح حاصل شد و آن ها را خشت خشت مطابق طرح کنار هم قرار می دهند کاشی لخت در قرون پنجم و ششم رواج یافت ) lakht (لعاب این کاشی ها متفاوت است و با لاجورد شنگرف نقره طلا، مس و روی است. کاشی زیر نقشی گل کاشی رل به اشکال مختلف هندسی مثل هشت ضلعی شش ضلعی مربع و مثلث و....... می بریدند بعد روی آن را لعاب داده و به کوره می بردند زمانی که کاشی از کوره خارج می شد یک زمینه رنگی ساده داشت با هم ترکیب کرده و روی آن نقش مورد نظر را طراحی می کردند بعد دوباره به کوره می بردند و کاشی زیر نقشی پدید می آمد. نمونه های آن در ازاره های حرم امام رضا و خواجه ربیع است

 کاشی تراش یا معرق ، کاشی های ساده و معمول را در در رنگ های مختلف انتخاب کرده و در شکل ها و اندازه های گوناگون با نقش گردان می برند این شکل ها و طرح ها معمولاًبه صورت منحنی های باریکی به صورت سر شاخه پیچک وگل و جوانه هستند که در هم میروند طراحی روی این کاشی ها بحث مفصلی دارد تنها اشاره می شود که این طرح های گردان بند بند دارند که بر اساس این بند ها طرح ها دسته بندی می شوند بند های معروف عبارتند از بند اسلیمی بند ختایی بند رومی و یا آجری بهترین نمونه در قبه سبز کرمان (قراختییان)بوده است.

 کاشی پیش بر: برای تهیه کاشی را قبل از بردن به کوره و هنگامی که تر است به شکل مورد نظر در می آورند قالب هایی از چوب یا فلز به شکل دلخواه می سازند بعد آن را بر روی خشت دو نم و تر قرار می دهند اطراف قالب را می برند تا خشت همان شکل را به خود گیرد آن را لعاب داده و به کوره می برند اگر خشت ها لعاب نداشته باشد آجر پیش بر می شود نمونه های آن در در مسجد زوزن و مسجد گناباد دیده میشود در کاشی پیش بر کاشی ها روی خود طرح ندارند فقط رنگ دارند وبه شکل خاصی بریده شده اند که کنار هم قرار می گیرند نمونه های خوب در سر در خانقاه با یزید بسطامی و شاه کار آن در مسجد سنگان زوزن که کاشی ها مثل تور به هم بافته شده است در چغا زنبیل نمونه های این کاشی دیده می شود.

 کاشی مهری: کف قالب را با نقش مورد نظر و پستی و بلندی لازم کنده کاری می کردند و بعد خمیر گل رس را در قالب ریخته تا گل خودش را بگیرد بعد قالب را در محل مناسبی برگردانده و صبر می کردند تا گل کاملاًخشک شود سپس لعاب داده و به کوره می بردند گاهی اوقات روی برجستگی را لعاب داده و هنگامی که خشت پخته می شود گودیها آجر بوده و بر جستگی ها کاشی. کاشی مهری را باید نوعی کاشی پیش بر دانست نمونه های خوب آن در مسجد جامع یزد، گنبد سلطانیه و مسجد کبود تبریز دیده می شود. کاشی هفت رنگ: در زمان شاه عباس بدلیل سازندگی بی وقفه بنا به سلیقه رایج سراسر بنا ها را با کاشی پوشانده ولی چون ساخت کاشی معرق طولانی بود کاشی هفت رنگ که دارای سرعت کمتر بود جای آن را گرفت . کاشی های ساده را به صورت چهار گوش کنار هم می چینند بعد طرح مورد نظر را روی کاشی های ساده طراحی و رنگ آمیزی می کردند بدیهی است که هر یک از کاشی ها تنها بخشی از طرح کل نما را در خود داشت سپس آ ن را دوباره به کوره برده پس از بیرون آمدن کاشی هفت رنگ آماده بود کاری که با کاشی معرق ما هها طول می کشید با کاشی هفت رنگ ظرف دو الی سه روز به اتمام میرسید زیرا چیدن کاشی های ساده چهار گوش کنار هم خیلی سریع انجام می گرفت و نقش انداختن روی یک صفحه بزرگ به صورت یک جا خیلی آسانتر از تراش و طراحی روی تک تک کاشی ها بود. طرح کاشی ها معمولاًاسلیمی و پیچکها و گل های زیبا بود و زمینه اکثراً فیروزه ای بود. دوام کاشی هفت رنگ کمتر از معرق بود.

کاشی ابرو باد: بیشتر برای فرش کف در زمان قاجار رواج یافت برای ساخت آن لعاب آبی و لعاب سفید را روی کاشی می ریختند چون طرح مشخصی نداشت مخلوط آزاد آبی و سفید زیبایی خاصی به کاشی میداد گاه تمام کف را این گونه فرش فرش می کردند و گاه کناره ها را ، نمونه آن در شمس العماره تهران دیده می شود.

 معقلی: ترکیب سفال و کاشی را معقلی گویند نام قدیم آن در هم است نمونه خوب آن در مسجد جامع اصفهان است در خط بنایی از معقلی زیاد استفاده می کردند به این ترتیب که روی آن را شطرنجی و در خانه های سفید و رنگی اسماءمقدس را به کارمی برند.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک

دلتان می‌خواهد بچه‌هایی درسخوان و باهوش داشته باشید؟ اگر می‌خواهیم انسان‌هایی موفق و فهمیده به جامعه و به دنیا تحویل دهیم اول از همه باید محیطی سالم و امن برای رشد کودکمان فراهم بیاوریم.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تاریخچه دکوراسیون داخلی به آن اهمیت داده شده نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی اتاق خواب است. طراحی اتاق خواب کودکان بسیار مهم است.
شاید باورتان نشود اما چیدمان اتاق خواب کودک دلبند شما، از محل قرار گرفتن تخت گرفته تا انتخاب بهترین وسایل تزیینی و دیوارکوب‌ها و...، تاثیر مستقیم در رفتار خوب و درسخوان شدن او در آینده دارد. متاسفانه معمولا والدین به این نکات اهمیت زیادی نمی‌دهند.
به ۶ نکته مهم در مورد نحوه چیدمان اتاق خواب کودک اشاره می‌کنیم:
۱ ) قاب عکسی از چهره خندان والدین را در دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک بگذارید.

این کار نه تنها کودک را از بسیاری از مشکلات روحی و عاطفی که ممکن است او را در بزرگسالی تهدید کند، مصون می‌دارد، بلکه موجب می‌شود تا کودک هر زمان چشم باز می‌کند چهره خندان پدر و مادر خود را که در واقع ارکان اصلی زندگی او را تشکیل می‌دهند، در مقابل خود ببینید.
۲ ) تخت کودک را به عریض‌ترین دیوار اتاق خواب تکیه بدهید. مراقب باشید که کودک از روی تختش در اتاق را ببیند. بهتر است دیواری که برای تکیه دادن تخت کودکتان انتخاب می‌کنید، مقابل دستشویی یا حمام نباشد چون می‌تواند سلامت کودکتان را به مخاطره بیندازد.
اگر دو فرزند دارید بهتر است از تخت‌های دو طبقه در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل تا حد ممکن استفاده نکنید، چرا که کودکان نیاز دارند فضای باز و راحتی بالای سرشان داشته باشند و تخت‌های دو طبقه این امکان را از کودکی که در طبقه اول می‌خوابد، می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند در آینده باعث فشار عصبی در او شود. کودکی که در طبقه بالا می‌خوابد نیز از آنجا که یک فضای خالی در زیر محل خوابش وجود دارد احساس ناامنی می‌کند و همین حس می‌تواند در بزرگسالی تاثیرات بدی در روحیه‌اش بگذارد.
۳ ) گوشه مناسبی از اتاق را به مکانی برای مطالعه اختصاص دهید. در گوشه‌ای از اتاق کودک خود میز و صندلی و چراغ مطالعه‌ای بگذارید و به او بفهمانید که مکان مناسب برای مطالعه و درس خواندن، همان است. به این ترتیب به او نشان می‌دهید که چقدر درس خواندن و مطالعه برایتان اهمیت دارد.
۴ ) دکوراسیون منزل و دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک را به محیطی سالم تبدیل کنید. تصاویر آب و دریا، آکواریوم یا وجود صدای آب می‌تواند محیط ناسالمی ایجاد کند و در آینده موجب بروز بیماری آسم در کودک شود.
۵ ) محیط و فضای اتاق خواب کودک را همواره تمیز و جمع و جور کنید. کمدهای دیواری و کشوهای اتاق خواب کودک را همیشه تمیز و مرتب کنید. هر چه فضای دکوراسیون داخلی اتاق خواب باز و خالی از به هم ریختگی باشد کودک به همان میزان احساس آرامش بیشتری خواهد داشت و خلاقیت و قدرت تخیل او افزایش می‌یابد. با جمع کردن وسایلی که ممکن است کودکتان تا یک یا دو ماه دیگر از آنها استفاده‌ای نکند به چشم او استراحت بدهید.
۶ ) با استفاده از نور، رنگ و آثار هنری مثل نقاشی در  بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی ،دکوراسیون منزل و دکوراسیون مغازه محیطی شاد برای کودک خود فراهم آورید. اتاق خواب کودک باید به او روحیه ای شاداب ببخشد. اطمینان حاصل کنید که نور اتاق کافی باشد. سعی کنید دیوار اتاق خواب کودک خود را رنگ آبی نزنید چرا که این رنگ موجب افسردگی در کودک شما می‌شود و انرژی او را تحلیل می‌برد. رنگ‌های روشن همچون زرد، صورتی کمرنگ و سبز روشن می‌تواند انتخاب خوبی برای رنگ دیوار اتاق کودک باشد. یکی از نکات مهم در مورد تزئین اتاق خواب کودک این است که از قرار دادن تصاویر حیوانات وحشی و درنده کاملا بپرهیزید. در عوض عکس‌هایی را انتخاب کنید که حس خلاقیت و آرامش را در او تقویت کند.

در مطالب آینده سایت با موضوع  بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون منزل و دکوراسیون مغازه همراه ما باشید

عملکرد ساختمان هوشمند چگونه است؟

خانه هوشمند به طور کلی مجهز کردن ساختمان به امکاناتی در جهت ایجاد راحتی و آسایش برای ساکنین و بهره وری صحیح از منابع انرژی می باشد. در ساختمان هوشمند کنترل تمامی تجهیزات الکتریکی والکترونیکی موجود در ساختمان از طریق یک سیستم کنترل مرکزی صورت می گیرد، به گونه ای که در صورت حضور در منزل می توان با استفاده از یک ریموت، و در صورت عدم حضور در منزل با استفاده از تلفن و یا اینترنت هدایت آنها را بر عهده گرفت.





اگر بخواهیم در یک نگاه اجمالی برخی از ویژگیها را برگزینیم:

روشنائیهای موجود در   دکوراسیون داخلی و  دکوراسیون منزلخود را کنترل وبرنامه ریزی نمائید.  

جایگزین مناسب و مطئمن جهت سیستم های امنیتی مانند سیستم ضد سرقت.  

کنترل دما متناسب با نیاز ساختمان و تغییرات فصول.  

امکان استفاده از یک ریموت کنترل جامع جهت کنترل تمامی تجهیزات از قبیل: تلویزیون، ویدئو، اسپیلت.  

قطع گازساختمان به صورت اتوماتیک در هنگام نشت گاز،حریق و یا خروج از منزل.  

قابلیت برنامه ریزی پرده های برقی برای استفاده از نور طبیعی بسته به زمان روز یا به صورت دستی.  

قابلیت برنامه ریزی عملکرد تجهیزات بسته به نیاز ساکنین ساختمان در هنگام ورود به منزل، خروج از منزل، یا در هنگام سفر.  

اطلاع از وضعیت ایمنی و تغییر وضعیت کلیه تجهیزات برقی خانه هوشمند با یک تماس تلفنی از بیرون از منزل (با وارد کردن کد امنیتی).

استفاده از قوس در طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان در شکل دهی شهر نقش بسیار مهمی دارد، لذا باید در نمای ساختمانها و  بازسازی ساختمان به مساله همگونی نمای شهری توجه بسیاری داشت، چرا که اگر نمای هر ساختمان را بی‎توجه به بافت شهر و بدون در نظر گرفتن ساختمانهای همجوار طراحی کنیم، ناهمگونی غیر قابل جبرانی را در سطح شهر رواج می دهیم و با این عمل، بی هویتی و تضاد شهری ناخواسته گسترش می یابد.


دانستن اینکه در نظر گرفتن نما برای ساختمانها چه هدف یا اهدافی را دنبال میکند، و چه عواملی در نوع و شیوه اجرایی این قبیل نماها موثرند، لازم و ضروری است. اما نکتهای که در اینجا و قبل از پرداختن به بحث اهداف و انواع نماها باید به آن اشاره شود، اینکه هر نوع نمایی که با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینه ای که در  بازسازی ساختمان استفاده شود، باید به طور کاملاً صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما، برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب کلی نما و  بازسازی ساختمان و نیز به منظور حفظ و احیای منظره و جلوه ساختمان، باید قسمتهای آسیب دیده کاملاً مرمت و تعمیر شوند.
قوسها در نماسازی

قبل از به کار گرفتن فولاد در امر ساختمان سازی ویا به طور کلی قبل از رواج صنعت فولاد کلیه سقف ها ساختمانها مخصوصاً در ایران با چوب و یا با قوس پوشانیده می شود ودر ممالکی که مانند ایران دارای جنگلهای فراوان نبوده اند از قوس بیشتر استفاده می کردنند به طوری که هنوز هم بعضی از ساختمانها را در یزد وکرمان وبم که در ناحیه کویری قرار دارند به وسیله قوس می پوشانند . بدین لحاظ در معماری اصیل ایرانی استفاده از قوس همیشه رایج بوده و انواع قوسها به شکلهای مختلف مورد استفاده معماران قدیمی و  بازسازی ساختمان قرار می گرفت که از آنها برای سقف ها ومخصوصاً بالای پنچره ها استفاده می گردید.

تعریف قوس:

قوس عبارت است از قسمتی از یک یا چند دایره است که کنار همدیگر قرار گرفته و دهانه را می پوشاند . انواع قوسهای متداول در ایران به شرح زیر است :

قوس شاه عباسی: این نوع قوس با توجه به مفهوم عرفانی آن از رایج ترین قوسهای میباشد که در بناهای تاریخی ایران مخصوصاً بناهای دوره صفویه و در  بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است . این نوع قوسها که به اسامی شاخ بزی ویاپنج وهفت ویا هشت قسمتی و غیره نیزرایج میباشد معمولاً به وسیله دو شعاع و دو مرکز رسم میگردد وبر حسب خیز قوس دارای شعاع و مرکزهای متفاوت میباشد .

قوس نیم دایره: ساده ترین ورایج ترین انواع قوسها قوس نیم دایره کامل می باشدعلت رواج آن بدین علت است که در این قوسها نیروها سریع تر وبهتر به طور عمودی به دیوارهای همال منتقل میگردنند . قوسهای نیم دایره کامل به وسیله شعاع قطر مشخص می گردد. در مواقعی که در اجرء قوسهای نیم دایره از لحاظ ارتفاع و یا به علت دیکر مقدور نباشد می توان قوسهارا با قسمتی از نیم دایره اجراءنمود .

دکوراسیون اداری مدرن چوبی

شافیس(shoffice)!!!!!

Shoffice()shed + office)یک دفتر کار کوچک در کنار فضای انبار می باشد که در حیاط خلوت یک خانه باغ در غرب لندن واقع شده است که توسط گروه platform5architects طراحی شده است.
ایده طراحی دکوراسیون داخلی و دکوراسیون اداری این محل کار  از حلقه چوب های تراشیده شده الهام گرفته شده است که این دفتر را مانند موج های چوبی مجسمه مانند در وسط باغ به تصویر کشانده است.
فضای دکوراسیون اداری براق در کنار یک پوسته چوبی بیضی شکل به حالت اغراق آمیزی یک پوسته حلزونی شکل چوبی را تداعی میکند و به صورت یک تراس کوچک در چمن است.
بخش داخلی این محل کار با چوب بلوط پوشیده شده است و یک میز معلق نیز در آن نصب شده است .
2 نورگیردر این محل کار در نظر گرفته شده است یکی بالای میز و دیگری در سقف سازه که نور طبیعی و آسمان  را به داخل این فضا آورده است.
این پروژه  به خاطر طراحی خلاقانه  برنده جایزه در بخش دکوراسیون اداری دفتر کار های کوچک  نیز شده است.